تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024
2

  • کد خبر : 7484
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

به صدا درآمدن زنگ قاضی مدرسه در کرمانشاه

معاون قضائی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه گفت: طرح قاضی در مدرسه، طرحی موفق برای آشنایی دانش‌آموزان با عواقب ارتکاب جرم بوده که مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است.

به گزلرش الوند _ نیکزاد عباسی در آغاز به کار این طرح در مدارس استان کرمانشاه که در مدرسه دبیرستان دخترانه فرزانگان برگزار شد، گفت: موفقیت در این حوزه مستلزم قرار گرفتن تمام نهاد‌ها در کنار هم از جمله آموزش و پرورش و انجام یک فعالیت مشترک برای رسیدن به هدف واحد است.

این مقام قضائی با اشاره به اجرای طرح قاضی مدرسه در کرمانشاه بیان کرد: این طرح امروز همزمان در ۲۰مدرسه سطح شهر کرمانشاه و با حضور ۱۲۰۰نفر از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بصورت هماهنگ در حال انجام است و نظرسنجی شفاهی موضوع حاکی از نتایج خوب، و موثراین طرح است که استقبال دانش‌آموزان و معلمان را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه متناسب با آسیب‌های بررسی و اعلام شده از سوی آموزش و پرورش مانند اعتیاد، فضای مجازی، خشونت، طلاق و… در مدارس برنامه‌ریزی می‌کنیم، اظهار کرد: حضور قضات در مدارس برای دانش‌آموزان جذابیت دارد که البته برترین قضات ما نیز با استقبال، در این طرح شرکت می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه یادآور شد : مدارس جایی است که فرزندان ما در آنجا تحصیل می‌کنند و با توجه به اهمیت آن، می‌توان با آموزش‌های مناسب و آگاهی‌بخشی‌های عمومی و قضایی لازم متناسب با سن اجتماعی این عزیزان به دانش‌آموزان در پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی در اجتماع موفق و موثر عمل کرد.

عباسی تصریح کرد: قضات در مدارس با بیان و تشریح بعضی از پرونده‌ها، مسئولیت هر فرد در قبال ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد و عواقب فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد را هشدار می‌دهند تا دانش‌آموزان بدانند آثار بعضی از جرائم می‌تواند چه پیامد‌هایی برای آنان، خانواده و آینده‌شان داشته باشد.

این مقام قضایی با تأکید بر اینکه پرونده‌های زیادی در دادگاه‌ها داریم که بر اثر خطرات فضای مجازی ایجاد شده است، تصریح کرد: باید این مسائل به صورت عینی برای دانش‌آموزان بازگو شود و اگر نیاز است برخی از پرونده‌ها بدون ذکر اشخاص در مدارس بیان شود.

وی با بیان اینکه اولین جرم ما خشونت کلامی مانند توهین و فیزیکی مانند ضرب و جرح است، خاطرنشان شد: بخشی از جامعه آماری این مجرمان رده سنی زیر بیست سال است که باید در مورد این جرم و جرائم در فضای مجازی کاملا روشنگری شود.

عباسی اضافه کرد: در طرح قاضی مدرسه قضات در مدارس دانش‌آموزان را بیشتر با این جرائم و عواقب قانونی آن آشنا می‌کنند تا شاهد کاهش این نوع جرائم در این رده‌های سنی باشیم.

وی همچنین از دست‌اندرکاران اجرایی طرح مذکور در مدرسه فرزانگان تشکر و بیان کرد: باتوجه به استقبال خوب مربیان و معلمان آموزش سطح شهر کرمانشاه و بدلیل اهمیت موضوع، امیدواریم دوره‌های آموزشی متناسبی را برای دبیران و معلمان تدبیر و برگزار کنیم تا آن‌ها نیز آشنایی بیشتری با بعضی امور پیشگیرانه پیدا کنند و بتوانند در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی همکاری موثرتری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.sanatweekly.ir/?p=7484