تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024
1

ایلام در آینده‌ی نه چندان دور در جرگه‌ی استان‌های برخوردار کشور قرار خواهد گرفت

  • کد خبر : 7433
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
ایلام در آینده‌ی نه چندان دور در جرگه‌ی استان‌های برخوردار کشور قرار خواهد گرفت

ایلام در آینده‌ی نه چندان دور در جرگه‌ی استان‌های برخوردار کشور قرار خواهد گرفت

استاندار ایلام گفت : استان ایلام با اتکا به ظرفیت های بالقوه خود از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و گردشگری در آینده نه‌چندان دور در جرگه استان برخوردار کشور قرار خواهد گرفت.

 

استاندار ایلام در گفت و گوی اختصاصی با الوند در خصوص اولویت‌های مد نظر برای توسعه و اجرای هرچه بهتر سیاست‌های دولت سیزدهم در این استان اظهار داشت: اولویت ما برای سال جاری با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم‌رهبری در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ به عنوان یک راهبرد، مشخص بوده و آن بحث مهار تورم و رشد تولید است که بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و اولین روز کاری در سال جدید را با تشکیل جلسه شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری با حضور همه‌ی اعضای کارگروه برگزار کردیم تا در اجرای این مهم گام برداریم.

 

وی افزود: مقام معظم‌رهبری طی سالیان اخیر همواره بر توجه به تولید و اشتغال تاکید دارند، لذا امسال باید بیش از سال‌های گذشته تلاش کنیم و با اتکا به همه‌ی ظرفیت‌های بالقوه‌ی استان در مسیر شعار سال گام‌های مثبتی برداریم که در این زمینه رسالت ما برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ دوچندان شده است.

 

استاندار ایلام با اشاره به این‌که این استان در سال ۱۴۰۱ رتبه نخست ثبت اشتغال در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: کسب این رتبه در استان کار بزرگی بود چراکه استان ایلام همواره در ارزیابی‌های این حوزه جزو استان‌های قابل توجه نبود اما به واسطه‌ی تلاش همگانی در سال گذشته موفق شد از تعهد اشتغال خود که ۶ هزار و ۷۷۲ نفر بود فراتر عمل کرده و با رشد ۲.۵ برابری به بیش از ۱۷ هزار نفر برسد و رتبه‌ی نخست ایجاد اشتغال در کشور را کسب نماید.

 

دکتر بهرام‌نیا اضافه کرد: رشد تولید از جمله عواملی است که بستر ایجاد اشتغال و درآمد‌زایی را در جامعه فراهم و در نهایت به کاهش تورم منجر می‌شود که برای تحقق این مهم برنامه‌هایی حول چند محور شامل حمایت از سرمایه‌گذاری، رفع موانع تولید و حذف بروکراسی زائد اداری، توسعه‌ی زیرساخت‌ها ، احیای واحدهای راکد و… در استان تدوین و در حال اجراست.

 

وی حمایت از سرمایه‌گذاران و حذف بروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاری را یکی از بسترهای رشد اقتصادی این استان ذکر کرد و گفت: استان ایلام دارای حوزه‌های بسیار خوب و بالقوه از جمله در حوزه نفت و گاز است به‌طوریکه در حوزه نفت رتبه دوم و در بحث گاز جایگاه سوم کشور را در اختیار دارد که این مهم موجب شده سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استقبال خوبی برای حضور در این استان از خود نشان دهند که برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری علاوه بر حذف بروکراسی اداری و فراهم شدن تمامی امکانات و ظرفیت‌ها نسبت به تدوین زیست‌بوم سرمایه‌گذاری در ایلام اقدام و از همه دستگاه‌های اجرایی خواسته شده مشخصات سه طرح خود را در قالب یک کتابچه، به سه زبان رسمی دنیا تدوین و این کتابچه را در اختیار اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان قرار دهند تا سرمایه‌گذاران در انتخاب طرح‌ها، دچار سردرگمی نشوند.

 

استاندار ایلام تصریح کرد: برای بهبود فضای کسب و کار، ۱۱ شاخص را در قالب یک پنجره‌ی واحد در نظر گرفته‌ایم که مهمترین مزیت آن کوتاه‌شدن زمان و فرآیند صدور مجوز برای هرگونه سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌ها خواهد بود.

 

نماینده‌ی عالی دولت در استان ایلام، توسعه‌ی زیرساخت‌ها را از دیگر عوامل دخیل در توسعه‌ی سرمایه‌گذاری و رشد تولید عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم در حوزه‌ی جاده‌ای، شبکه‌ی بزرگراهی و ریلی اقدامات خوبی شروع شده است تا آن‌جا که در دولت سیزدهم، ۲۰ کیلومتر جدید در مسیر مهران- ایلام چهارخطه شد ، ضمن این‌که در حوزه ریلی نیز استارت کار در چند نقطه از جمله؛ سه‌راهی اسلام‌آباد به طول ۱۷ کیلومتر و همچنین سراب ایوان به سمت چوار زده شده است.

 

بهرام‌نیا، صادرات را یکی از موارد بسیار حایز اهمیت برای سرمایه‌گذاری نام برد و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر این استان در مقایسه با سایر استان‌های کشور وجود مواد اولیه و موقعیت ارتباطی و مرزی بسیار مناسب با سه استان کشور عراق(دیالی، واسط و میسان) است که اهمیت بالایی در بحث صادرات دارد و در طول یکسال گذشته روابط دیپلماتیک و همچنین دیپلماسی خوبی با این سه استان برقرار کردیم که منجر به برگزاری ۶ نشست فی مابین شد و نتایج خوبی در پی داشت که می توان به راه‌اندازی بازارچه هلاله‌شمالی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و کشاورزی در استان کربلا و بغداد اشاره کرد. ضمن آن‌که بنا داریم پس از ماه مبارک‌رمضان نسبت به برگزاری یک نمایشگاه در استان بابل نیز اقدام کنیم که برگزاری این بازارچه‌ها می‌تواند به توسعه و اقتصاد استان کمک کند.

 

 

توسعه‌ی گردشگری، مبحث دیگری بود که استاندار ایلام از آن به عنوان یک پتانسیل عظیم جهت توسعه‌ی ایلام نام برد و بیان داشت: گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت بزرگ محسوب می‌شود چرا که زمینه‌ساز درآمد پایدار خواهد بود که در این حوزه، استان ایلام دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بکر و خاص  گردشگری با اقلیم چهار گانه است و وجود ۱۹ یادمان استانی، هفت یادمان ملی و ۴۲ یادمان شهدای گمنام، نقش این استان را در گردشگری مذهبی و دفاع مقدس خاص و بی‌بدیل کرده است.

 

مقام ارشد استان ایلام خاطرنشان کرد: ایلام ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های معدنی، صنعت، دام، کشاورزی و آبزیان در اختیار دارد که با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و آب‌های موجود در پشت سدها، می توان از این ظرفیت در راستای توسعه‌ی استان بهره گرفت. در حوزه‌ی صنعت، شرکت شستا برای تولید کاغذ سنگی در چرداول  با ۲۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و شرکت غشاگستر با ۴۵۰ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری، نمونه‌ای از رونق سرمایه‌گذاری در ایلام است، همچنین با اقدامات انجام شده در دهه‌ی فجر پیش رو شاهد افتتاح کارخانجاتی در زمینه‌ی فولاد و شمش فولادی خواهیم بود که بستر مناسبی را برای افزایش اشتغال در استان فراهم می‌سازد.

 

بهرام‌نیا، گریزی نیز به پتانسیل‌های کشاورزی این استان زد و گفت: استان ایلام در زمینه کشاورزی بالاخص در حوزه جنوبی استان از لحاظ تولیدات زراعی حرف‌هایی برای گفتن دارد و بهترین گندم کشور از نظر کیفیت مربوط به دشت‌عباس و دهلران است و در بخش صیفی‌جات و محصولات باغی نیز شهرستان‌هایی مانند دره شهر و دهلران در حوزه‌ی جنوب، تولیدات قابل ملاحظه‌ای دارند لیکن به علت نبود میدان میوه و تره بار به دزفول منتقل و از آن‌جا صادر می‌شود.

وی احداث و راه‌اندازی میدان میوه و تره بار در مرکز استات و شهر ایلام را از مهم‌ترین مطالبات مردم و کشاورزان این دیار برشمرد و اضافه کرد: جهت پاسخ به این مطالبه‌ی به‌حق، با پیگیری‌های فراوان قطعه زمینی تهیه و تحویل شهرداری شد که با راه‌اندازی آن، محصولاتی که به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود به این میدان منتقل و علاوه بر مصرف داخلی استان، بخش قابل ملاحظه‌ای نیز به کشور عراق صادر خواهد شد که نقش به‌سزایی در کاهش تورم در استان خواهد داشت.

 

استاندار ایلام در ادامه اشاره‌ای به اهم اقدامات صورت گرفته طی سال ۱۴۰۱ جهت توسعه‌ی این استان کرد و گفت : در سال سال گذشته رکورد صادرات در تمام ادوار فعالیت گمرگ مهران شکسته شد و حدود ۳ میلیون و ۲۵۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار از مرز مهران به کشور عراق صادر شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و از نظر ارزش ریالی ۳۹ درصد رشد داشته است.

 

دکتر بهرام‌نیا با اشاره به تشکیل کارگروه نفت، گاز و انرژی در این استان، افزود: دستور کار این کارگروه، محقق شدن استان ایلام به‌عنوان پارس‌غربی است چرا که این استان ظرفیت.های بسیاری در حوزه‌ی نفت، گاز و پتروشیمی دارد و با توجه به این ظرفیت‌های بالا برای مرکز تولید نفت و گاز پارس‌غربی هدف‌گذاری شده است، همچنین فاز دوم پالایشگاه ایلام با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده و عملیات حفاری میدان نفتی چنگوله آغاز و توسعه‌ی چاه‌های میدان نفتی آذر نیز در دست اقدام است که به تولید سرمایه برای کشور و اشتغال‌آفرینی و رشد اقتصادی استان منجر می‌شود.

 

نماینده‌ی عالی دولت در استان ایلام، رفع نقاط حادثه‌خیز را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم برای کاهش تصادفات و سفر ایمن مسافران بیان کرد و افزود: ۸۰۰ نقطه حادثه‌خیز در سطح راه‌های کشور شناسایی شده که ۲۷ نقطه‌ی آن در استان ایلام است که در همین راستا عملیات حذف ۱۱ نقطه‌ی حادثه‌خیر در سطح استان آغاز و در سال آینده ۸ مورد از این نقاط حذف خواهد شد.

 

استاندار ایلام بازگشت پرونده‌ی مالیاتی نفت و گاز غرب پس از ۴۰ سال را اقدامی ارزنده و توسعه‌ساز برای دیار ایلامیان خواند و گفت: پس از ۴۰ سال پرونده‌ی مالیاتی نفت و گاز غرب کشور و ۱۳ پرونده‌ی مالیاتی دیگر به ایلام بازگشت که از قِبل بازگشت این پرونده‌ها، سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان وارد استان می‌شود که این مبلغ برای توسعه‌ی زیرساخت‌ها و توانمندسازی شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان هزینه می‌شود.

 

دکتر بهرام‌نیا با بیان این‌که خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان در گرو توانمندسازی شهرداری‌ها است، یادآور شد: در سال گذشته با حمایت دکتر وحیدی وزیر محترم کشور، علاوه بر اختصاص یک دستگاه نردبان هیدرولیکی ۳۶ متری به ارزش ۵۳ میلیارد تومان به استان ایلام، اعتبارت لازم برای خرید ۲۶ کامیون ویژه‌ی حمل زباله برای ۲۶ شهرداری استان تامین و همچنین ۴ تانکر آب‌رسانی به شهرداری‌های شهرستان‌های هلیلان، چوار، مهران و آبدانان تعلق گرفت.

 

وی اضافه کرد: ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری مهران یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیت جهت رشد اقتصادی استان ایلام و مهار تورم است که خوشبختانه در سال گذشته، پس از تهیه و تصویب در شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور و هیات دولت، در شورای نگهبان نیز به تائید رسید و سایر اقدامات مورد نیاز از جمله مطالعات طرح جامع و تملک اراضی ملی محدوده‌ی منطقه‌ی آزاد مهران در دستور کار قرار گرفته که هم اکنون طرح جامع این منطقه با استفاده از مشاور در حال تدوین است که تا ابتدای مهرماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

 

استاندار ایلام با اشاره به این‌که اعتبارات این استان در سال گذشته پنج برابر رشد داشته است، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ایلام اختصاص یافته بود که با نگاه ویژه‌ی دولت سیزدهم در سال گذشته اعتبارات این استان ۵ برابر افزایش یافت و به ۴ هزار و شصت و نه میلیارد تومان رسید.

بهرام‌نیا خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات بسیار حایز اهمیت که در همه‌ی حوزههای این استان؛ اعم از عمرانی، اقتصادی و شهری تحول ایجاد کرده است سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهور به استان ایلام بود که موجب شد اعتبارات قابل توجهی به این دیار اختصاص یابد.

استاندار ایلام گفت: مجموع اعتبارات ریالی این سفر حدود ۶ هزار و سیصد و چهل و هفت میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات و مابقی نیز اعتبار ریالی برای صرف در پروژه‌های عمرانی بود که ما به همین بسنده نکرده و در قالب دیداری که با رییس‌جمهور محترم داشتیم و پیگیری‌هایی که صورت گرفت حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به این اعتبارات افزوده شد.

دکتر بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: علاوه بر این در جریان سفر معاون محترم اجرایی رئیس‌جمهور به ایلام نیز مبلغ یک هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نقدی به استان اضافه شد که در مجموع اعتبارات سفر و متمم اول و دوم حدود ۶ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان می‌باشد که در بین کل شهرستان‌های استان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و سایر پروژه‌های در دست اقدام توزیع شده است.

 

استاندار ایلام در ادامه گریزی نیز به مصوبات سفر رییس‌جمهور به این استان زد و گفت: سفر ریاست‌جمهور به ایلام ۱۶۸ مصوبه در پی داشته است که از این تعداد ۳۹ مصوبه به انجام رسیده، ۹۳ مصوبه فعال و در دست اجراست، ۱۰ مصوبه در حال پیگیری بوده و در مجموع ۷۹ درصد از مجموع مصوبات سفر اجرایی شده است.

 

وی یاد آور شد: از مجموع مصوبات سفر، ۲۶ مصوبه مربوط به نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان و جانبازان و ستاد اجرایی حضرت امام(ره) بود که در حال رایزنی هستیم که تا چه میزان تامین اعتبار خواهند شد، تا اجرایی شوند که فعلاً آن‌ها را از این مصوبات منفک کردیم. لذا از مصوباتی که اجرایی شده و اعتبارات ریالی که بیان شد ۲ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان و به میزان ۴۶ درصد تاکنون به صورت نقدی تخصیص پیدا کرده است.

 

نماینده‌ی عالی دولت در استان ایلام اضافه کرد: یکی از سیاست‌های دولت مردمی ایران قوی؛ احیای واحدهای راکد، تعطیل و نیمه‌تعطیل و بازگرداندن آن‌ها به چرخه‌ی تولید است که این مهم در دستور کار مسولین ارشد استان قرار گرفته و موجب شده است ایلام از حیث فعال‌سازی واحدهای راکد در سال ۱۴۰۱ رتبه‌ی چهارم کشور را کسب نماید.

 

وی با بیان این‌که تلاش برای فعال‌شدن سایر واحدهای نیمه فعال و راکد در حال انجام است، افزود: همه‌ی تلاش تیم اقتصادی استان احیای واحدهای راکد، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان است تا آن‌جا که در سال گذشته ۳۳ واحد تولیدی با همراهی دستگاه قضا احیا و به فعالیت مشغول شدند.

 

استاندار ایلام همچنین اشاره‌ای به احیای ۱۲۳ واحد صنعتی، کشاورزی و فرهنگی و گردشگری در سال ۱۴۰۰ کرد و بیان داشت: این واحدها شامل ۳۶ واحد صنعتی، ۸۵ واحد کشاورزی و ۲ واحد در حوزه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.

 

نماینده‌ی عالی دولت در استان ایلام، وجود وحدت رویه و هارمونی خدمت در بین مسئولان این استان را بسترساز توسعه و رشد اقتصادی ایلام عنوان کرد که در آینده‌ی نزدیک موجب خواهد شد ایلام در جرگه‌ی استان‌های برخوردار قرار گیرد.

 

دکتر بهرام‌نیا یادآور شد: دولت سیزدهم در بدو شروع به کار خود با حجم بسیار وسیعی از پروژههای نیمه‌کاره‌ی به‌جا مانده از دولت قبل مواجه شد که برای اتمام، نیازمند تزریق اعتبار بودند، لذا یکی از کارکردهای مهم دولت سیزدهم«مسئله محوری» بوده که هدف آن به نتیجه رسیدن پروژه‌های نیمه‌تمام است که در این راستا، در سال جاری هیچ پروژه‌ی جدیدی کلنگ‌زنی نمی‌شود و تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود.

 

وی تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ آب این استان را بخشی از مطالبات کشاورزان ایلامی عنوان کرد و افزود: تعداد ۱۹ ایستگاه پمپاژ کشاورزی در کل استان قریب به ۲۰ سال نیمه‌کاره مانده بود که در دولت سیزدهم تعداد ۵ مورد از این ایستگاه‌ها تاکنون با صرف مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است که زمینه‌ی ایجاد تحول و اشتغال در حوزه‌ی کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

استاندار ایلام در پایان عناوین برتر در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف این استان در سال ۱۴۰۱ را اینچنین بیان کرد:
رتبه‌ی برتر روابط‌عمومی استانداری ایلام در نخستین همایش جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه در کشور

رتبه‌ی سوم روابط‌عمومی استانداری ایلام در گزارش عملکرد خبری استانداری‌های سراسر کشور در پرتال وزارت کشور

رتبه‌ی نخست ایجاد اشتغال استان ایلام در کشور طبق سامانه‌ی رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشتغال‌زایی بیش از دو و نیم برابر تعهد اشتغال

رتبه‌ی نخست در اعطای تسهیلات ازدواج در کشور

رتبه‌ی نخست عملکردی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در کشور

رتبه‌ی نخست استان ایلام در مشارکت اجتماعی جوانان

رتبه‌ی برتر در«طرح آبرسانی به مناطق محروم کشور» با «۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی»

رتبه‌ی نخست ستاد اربعین استان ایلام در بین ستادهای اربعین ۵ استان هدف و ۳۱ ستاد کشوری با کسب رتبه ۹۸.۶۱

رتبه‌ی نخست جنگل‌کاری در کشور

رتبه‌ی نخست اداره کل تامین اجتماعی در تکریم ارباب رجوع

رتبه‌ی چهارم در احیای واحد‌های راکد

رتبه‌ی نخست استان ایلام در مشارکت حداکثری دانش آموزان در مدارس

رتبه‌‌ی چهارم در پیشرفت بانک اطلاعاتی دولت الکترونیک

رتبه‌ی نخست گمرک مهران در میان ۱۲گمرک هم‌مرز با عراق از لحاظ مجموع صادرات

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.sanatweekly.ir/?p=7433